Wykaz kursów

ZAPRASZAMY NA ZIMOWE KURSY UNIWERSYTETU OTWARTEGO
W UNIWERSYTECIE ŚLĄSKIM W KATOWICACH

Sprawdź naszą bogatą ofertę poniżej!
*
Chcesz zapisać się na kurs? Kliknij TUTAJ
*
Chcesz zapisać się na
KURS DLA FIZYKÓW MEDYCZNYCH W ZAKRESIE RENTGENODIAGNOSTYKI I RADIOLOGII ZABIEGOWEJ?
Kliknij TUTAJ

 

Zimowe Kursy przed Wami!
Obierz z nami dobry KURS!

 

Kliknij w kurs aby zobaczyć opis szczegółowy i harmonogram

 

Jeśli nie widzisz zmian w harmonogramie odśwież stronę usuwając ciasteczka (klawisz F5 na klawiaturze).

 

 

KURS DLA FIZYKÓW MEDYCZNYCH W ZAKRESIE RENTGENODIAGNOSTYKI I RADIOLOGII ZABIEGOWEJ

Kierownik kursu: dr hab. Armand Cholewka, prof. UŚ

Opłata za kurs:

Opłata wniesiona w całości: 4000 zł

Opłata wniesiona w ratach: 4200 zł

I rata – 1400 zł | płatna przed uruchomieniem kursu

II rata – 1400 zł | płatna do 30 dni od dnia uruchomienia kursu

III rata – 1400 zł | płatna do 10 dni przed zakończeniem kursu

Szczegółowy harmonogram wpłat zostanie przesłany do uczestników kursu przed jego uruchomieniem

Co to będzie?

Celem kształcenia w ramach kursu jest:

  • przygotowanie kadry fizyków medycznych do pracy w jednostkach ochrony zdrowia;
  • przekazanie wiedzy z zakresu anatomii i fizjologii człowieka, radiobiologii, fizyki promieniowania, metod detekcji i dozymetrii promieniowania, ochrony radiologicznej, zagadnień prawno-administracyjnych, metrologii i metod analizy statystycznej.

Szczegółowe cele kształcenia opisuje „Program kursu dla fizyków medycznych w zakresie rentgenodiagnostyki i radiologii zabiegowej” opracowany przez Centrum Medyczne Kształcenia Podyplomowego.

Dla kogo?

Uczestnikiem kursu, zwanym dalej Uczestnikiem, może być każda osoba, która posiada tytuł zawodowy magistra lub równorzędny uzyskany po ukończeniu studiów na kierunku fizyki, biofizyki, fizyki medycznej, fizyki technicznej lub inżynierii biomedycznej.

Co będę z tego miał_a?

Po zakończeniu kursu oraz zaliczeniu egzaminu końcowego uczestnik otrzymuje stosowny dokument.

Harmonogram:

Harmonogram kursu zostanie podany do wiadomości w późniejszym terminie.

Regulamin kursu wraz z wykazem realizowanych zajęć znajdziesz TUTAJ

(Nie)praktyczny kurs literackiego regionalizmu – na przykładzie Górnego Śląska

Prowadząca: dr hab. Nina Nowara-Matusik, prof. UŚ

!KURS BĘDZIE ORGANIZOWANY ONLINE!

Co to będzie?

Czy śląski utopek zawsze był złośliwym demonem? Dlaczego meluzyna huczy w kominie? Co Eichendorff myślał o Polakach? Kim był śląski Kopciuszek? I dlaczego świętochłowicka Zgoda napawa grozą?

Na te i inne pytania spróbujemy odpowiedzieć podczas kursu, którego przedmiotem będą różnorakie utwory (bądź ich fragmenty) literatury (niemieckiej i polskiej), tworzonej na Górnym Śląsku lub poświęconej temu regionowi. Kurs będzie składał się z miniwykładów (ok. 20 minut), wprowadzających do wybranego tematu oraz części konwersacyjnej, podczas której porozmawiamy o konkretnych tekstach i poruszanych w nich problemach. Punkt ciężkości będzie spoczywał na dyskusji o tekście literackim, w myśl zasady, że literatura żyje tylko w dialogu…

Wszystkie teksty (w języku polskim, w przypadku kursu w języku niemieckim będziemy pracować na tekstach niemieckojęzycznych) zostaną udostępnione przed rozpoczęciem zajęć przez prowadzącą. Bez ich wcześniejszej lektury raczej się nie obejdzie…

Dla kogo?

Dla nauczycielek i nauczycieli, osób studiujących, uczących się i wszystkich osób zainteresowanych literaturą oraz konwersacją o Górnym Śląsku.

Co będę z tego miała?

Uczestnicy kursu poznają nieco już zapomniane postaci śląskiego folkloru, postaci historyczne związane z Górnym Śląskiem oraz wciąż jeszcze budzące ogromne emocje i kontrowersje miejsca i wydarzenia, przede wszystkim jednak wymienią się swoją wiedzą i doświadczeniami z pozostałymi uczestnikami kursu, dyskutując o tekstach literackich oraz ich wybranych aspektach. Treści oraz teksty prezentowane na zajęciach mogą zostać wykorzystane w ramach zajęć z wiedzy o regionie, ale także znaleźć uniwersalne zastosowanie podczas spotkań o charakterze dyskusyjnym.

dr hab. Nina Nowara-Matusik, prof. UŚ

Germanistka, literaturoznawczyni i tłumaczka. Studiowała germanistykę w Uniwersytecie Śląskim w Katowicach oraz w Uniwersytecie Trewirskim w Niemczech. Mieszka w Bytomiu — to miasto „przeklęte” jest obecnie przedmiotem jej największego zainteresowania.

Opłata za kurs: 350 zł

Harmonogram:

Kurs obejmuje cykl ośmiu spotkań* po 2 godziny akademickie w czwartki od godziny 17:00:

  1. Spotkanie organizacyjno-zapoznawcze*
  2. W wodzie, w lesie, w kopalni, a może w beczce? Śląskiego wodnika miejsca bytowania
  3. Wietrznica, meluzyna, panna ze śląskiego wiatru… O czym mówi nam dzisiaj ta baśniowa istota?
  4. Ty szczigo! O tożsamości śląskiego straszka
  5. O groźnych kobietach i pijanych Polaczkach – Eichendorffowskie światy poetyckie
  6. Czego lub kogo (nie) bała się hrabina Johanna von Schaffgotsch? Dylematy śląskiego Kopciuszka
  7. Zielono mi! Czyli o lesie w krainie węgla
  8. Polskie obozy koncentracyjne na Górnym Śląsku? Pamięć i literatura

* pierwsze spotkanie trwa 1 godzinę akademicką, pozostałe spotkania po 2 godziny

Analiza badań klinicznych

Prowadzący: dr Andrzej Tomski

Co to będzie?

Kurs zasad i prowadzenia analizy w badaniach klinicznych

Dla kogo?

Dla osób zainteresowanych karierą w badaniach klinicznych:

  • analityków danych;
  • biostatystyków;
  • kadry medycznej;
  • monitorów badań klinicznych.

Co będę z tego miała?

Znajomość specyfiki i metod analiz badań klinicznych:

  • znajomość przebiegu, problematyki i wymagań stawianych badaniom klinicznym;
  • rozwój kompetencji w jednym z najbardziej dynamicznie rozwijających się sektorów nauki i biznesu;
  • szkolenie podnoszące poziom wiedzy na temat medycznych standardów;
  • praktyczna znajomość metod komputerowych i statystycznych w badaniu klinicznym.

dr Andrzej Tomski

Andrzej Tomski ukończył zastosowania matematyki na Uniwersytecie Jagiellońskim w 2011 roku. Swoje zainteresowania naukowe koncentruje wokół biomatematyki, modelowania matematycznego, zastosowań statystyki i komputerowej analizy danych. Oprócz badań naukowych, za cel pracy w Uniwersytecie Śląskim stawia sobie zachęcanie do wykorzystywania współczesnych metod analizy danych jako realnego zastosowania matematyki.

Opłata za kurs: 400 zł

Harmonogram:

Kurs obejmuje cykl pięciu spotkań po 3 godziny akademickie (3x45 minut) w środy od godziny 17:00

Animacja poklatkowa

Prowadzący: dr Wojciech Kukuczka

Opłata za kurs: 350 zł

Co to będzie?

Animacja poklatkowa, realizowana metodą klasyczną, to proste i niezwykle wdzięczne medium, pozwalające na realizację zamierzeń artystycznych i użytkowych. Pomimo zastosowania cyfrowych metod rejestracji i konwersji obrazu, animacja zachowuje swój niepowtarzalny manualny charakter, który stanowi o jej sile. W dzisiejszych czasach, jest znakomitą, wyróżniającą się alternatywą dla konwencjonalnych metod tworzenia filmów i wizualizacji 3D.

Podczas tego kursu uzyskasz niezbędne umiejętności, wiedzę oraz narzędzia do pracy z animacją poklatkową. Otrzymasz skondensowaną dawkę wiedzy, którą na każdym etapie kursu, będziesz mógł zastosować podczas praktycznych ćwiczeń. W połowie kursu rozpoczniesz pracę nad autorską animacją, która będzie jego najważniejszym efektem.

Krok po kroku, za pośrednictwem materiałów dydaktycznych, ćwiczeń oraz zadań, przejdziemy wspólnie przez cały proces tworzenia animacji. Uzyskasz kompetencje, które będziesz mógł wykorzystać w pracy z animacją oraz w innych, pokrewnych obszarach swojej aktywności.

Dla kogo?

Kurs jest stworzony z myślą o osobach nieposiadających doświadczenia z zakresu animacji, fotografii czy filmu. Wszystkie wiadomości będą przekazywane w sposób niewymagający od uczestników wiedzy.

Uwaga!

Osoba zapisująca się na kurs powinna posiadać cyfrowy aparat fotograficzny. Przydatne (ale nieobowiązkowe) jest również posiadanie statywu fotograficznego.

Co będę z tego miał_a?

Dzięki udziałowi w kursie zdobędziesz umiejętności i wiedzę z zakresu:

  • obsługi manualnych trybów pracy aparatu fotograficznego,
  • budowy planów zdjęciowych,
  • podstawowych zagadnień związanych z komponowaniem obrazu oraz operowaniem kamerą,
  • zastosowania podstawowych technik animacji obiektów,
  • przygotowywania koncepcji twórczej,
  • tworzenia storyboardu,
  • obsługi programu do montażu,
  • korzystania z bibliotek dźwięków na wolnych licencjach.

dr Wojciech Kukuczka

Absolwent Technikum Fotograficznego, studiów magisterskich Fotografia i Multimedia na ASP Wrocław oraz student AKI Academy of Fine Art w Holandii. Doktor sztuk Pięknych na Wydziale Artystycznym UŚ. Główne obszary jego działania to fotografia, multimedia oraz film.

Uczestnik ponad 70-ciu wystaw fotograficznych, w tym ponad 30-tu indywidualnych. Założyciel Galerii Negatyw, prezes fundacji Wielki Człowiek, kurator wielu wystaw artystycznych.

Stypendia artystyczne: woj. Śląskiego, miasta Wrocław, ASP, UŚ, czterokrotny beneficjent nagrody dla Młodych Twórców Kultury miasta Katowice.

Harmonogram:

Kurs obejmuje cykl trzech spotkań warsztatowych po 4, 6 i 5 godzin akademickich (4x45 minut, 6x45 minut oraz 5x45 minut).

Treści realizowane w trakcie kursu:

  • wprowadzenie do kursu,
  • prezentacja przykładowych animacji,
  • prezentacja podstawowych technik tworzenia animacji,
  • kurs obsługi aparatu fotograficznego (tryby manualne),
  • podstawowe techniki animowania i pracy na planie,
  • realizacja ćwiczenia przez kursanta (prosta animacja),
  • zapoznanie z zaawansowanymi procesami animowania,
  • zapoznanie z technikami operowania kadrem,
  • kurs tworzenia koncepcji, scenariusza, storyboardu,
  • realizacja autorskiej animacji krok po kroku (zdjęcia, udźwiękowienie, montaż, publikacja),
  • podsumowanie kursu.

Harmonogram kursu zostanie podany do wiadomości w późniejszym terminie

Apokalipsa - od schematu poznawczego do oryginału

Prowadząca: dr hab. Joanna Nowińska

Co to będzie?

Kurs „Apokalipsa - od schematu poznawczego do oryginału” ma na celu ukazanie - poprzez konfrontację z korzeniami etymologicznymi i kulturowymi pojęcia - zmiany semantycznej, jaka dokonała się w rozumieniu apokalipsy, a także zapoznanie Uczestników z narzędziami do zgodnego z gatunkiem interpretowania tekstów apokaliptycznych. Kurs stanowi odpowiedź na zintensyfikowane poprzez pandemię i wojnę manipulacje pojęciem apokalipsy, ewokujące strach, poszukujące winnych u podstaw istnienia świata, niszczące naturalne ukierunkowanie percepcji człowieka na dobro.

Dla kogo?

Dla nauczycielek i nauczycieli, osób studiujących, uczących się i wszystkich osób zainteresowanych zagadnieniem apokalipsy

Co będę z tego miała?

  • poszerzę wiedzę na temat korzeni etymologicznych i kulturowych apokalipsy oraz oryginalnego znaczenia pojęcia;
  • poznam hipotezy dotyczące procesu zmiany semantycznej pojęcia apokalipsy oraz uwarunkowań, które go implikowały;
  • zdobędę wiedzę na temat języka, retoryki, obrazowości, multisensoryczności literatury apokaliptycznej;
  • zyskam narzędzia do zgodnej z gatunkiem interpretacji tekstów apokaliptycznych.

dr hab. Joanna Nowińska

Adiunkt na Wydziale Teologicznym Uniwersytetu Śląskiego, dr hab. teologii w zakresie biblistyki, specjalizacja: apokaliptyka biblijna – badania interdyscyplinarne (narzędzia perswazji w tekstach wyrosłych w kulturze oralnej, specyfika kulturowa, eufonia, multisensoryczność i in.). Pasjonatka metod warsztatowych w dydaktyce, sztuki oraz awangardy.

Opłata za kurs: 350 zł

Harmonogram:

Kurs obejmuje cykl pięciu spotkań po 3 godziny akademickie (3x45 minut) we wtorki od godziny 17:00

Arteterapeutyczna praca nad rozwojem własnym

Prowadząca: dr Edyta Nieduziak

Co to będzie?

To cykl zajęć dla osób zainteresowanych pracą nad swoim rozwojem. Będzie polegała na systematycznym wykonywaniu zadań praktycznych zaproponowanych przez osobę prowadzącą podczas spotkań oraz w trakcie samodzielnej pracy indywidualnej. W zadaniach wykorzystywane będą różne formy ekspresji artystycznej, jednak nie są wymagane ani potrzebne żadne artystyczne umiejętności. Głównym celem zajęć jest stworzenie okazji do pracy nad/z własnymi doświadczeniami, pomoc w bezpośrednim doświadczaniu tworzenia oraz w uczeniu się tego, jak patrzeć, aby zobaczyć w ekspresji artystycznej, zwłaszcza amatorskiej, prywatnej, ukryte własne doświadczenia życiowe.

Dla kogo?

Osoby dorosłe w wieku studenckim, aktywne zawodowo, seniorki i seniorzy

Co będę z tego miała?

Zasadniczą cechą tych zajęć jest praca nad sobą, analiza własnych problemów, doświadczeń, wyzwań przy użyciu różnych form ekspresji artystycznej.

dr Edyta Nieduziak

Doktor nauk humanistycznych, certyfikowany arteterapeuta, pedagog specjalny (oligofrenopedagog), pracownik Instytutu Pedagogiki na Wydziale Nauk Społecznych. Od lat zajmuje się twórczością osób z niepełnosprawnością, posiada także własne doświadczenie artystyczne w zakresie sztuk wizualnych oraz performatywnych, co wykorzystuje w działaniach arteterapeutycznych oraz animacyjnych. Posiada doświadczenie pracy indywidualnej oraz grupowej z uczestnikami zajęć w różnym wieku (zarówno dzieci, jak i dorośli) oraz z różnymi niepełnosprawnościami m.in. niepełnosprawność intelektualna, autyzm, niepełnosprawność sensoryczna.

Opłata za kurs: 350 zł

Harmonogram:

Kurs obejmuje cykl pięciu spotkań po 3 godziny akademickie (3x45 minut) w piątki od godziny 17:00

Bezawaryjny biznes dla humanistów czyli samodzielna działalność gospodarcza jako zajęcie dodatkowe. Poradnia praktyczna

Prowadzący: dr hab. Lech Krzyżanowski, prof. UŚ

Co to będzie?

Istotą kursu jest udowodnienie, że w przypadku humanistów podejmowanie samodzielnej działalności gospodarczej nie musi oznaczać rewolucji w życiu osobistym i zawodowym. Nie wymaga nawet porzucenia dotychczas wykonywanej pracy. Własna firma, jeśli ją dobrze zaplanować, da satysfakcję finansową, zadowolenie z realizacji pomysłów nienarzucanych przez zwierzchników, a na dodatek pozwoli to wszystko zrealizować w czasie przez samego siebie wyznaczonym. W trakcie kursu będzie można się dowiedzieć, jak rozpocząć działalność gospodarczą, znaleźć dla siebie miejsce wśród konkurujących biznesów, uniknąć typowych błędów w prowadzeniu firmy i optymalnie wykorzystać nadarzające się okazje by zapewnić jej szybki rozwój. Zostaną również zaprezentowane różne rodzaje działalności gospodarczej, adekwatne do humanistycznych talentów. Wszystko to na podstawie praktycznych doświadczeń humanisty-przedsiębiorcy oraz przy wykorzystaniu aktywizujących i interaktywnych metod prezentowania treści i kształcenia umiejętności.

Dla kogo?

Kurs jest dedykowany osobom z wykształceniem humanistycznym, gotowym podjąć nowe wyzwanie i rozpocząć samodzielną działalność gospodarczą. Wiele stanowisk pracy przeznaczonych dla absolwentów uniwersyteckich kierunków humanistycznych nie daje finansowej satysfakcji. Mimo to trudno z nich zrezygnować, ponieważ pozwalają spełniać się intelektualnie. Dobrym rozwiązaniem w tej sytuacji może okazać się własna firma, w prowadzeniu której przydatne okażą się, właściwe dla humanistów, kompetencje miękkie. Jeśli takie posiadasz, ten kurs jest dla Ciebie.

Co będę z tego miała?

Zdobędziesz wiedzę w zakresie podstaw prawa, psychologii i ekonomii, niezbędną do założenia i prowadzenia własnej działalności gospodarczej na rynku usług niematerialnych.

W oparciu o tę wiedzę, uzyskasz umiejętności:

  • tworzenia biznesplanu;
  • obsługi finansowej własnej firmy;
  • rozwijania jej oferty i elastycznego reagowania na zmieniające się bodźce gospodarcze.

Nawet jeśli ostatecznie nie zdecydujesz się na rozpoczęcie działalności gospodarczej, podniesiesz swoją samoocenę oraz zdobędziesz unikatową umiejętność wynajdywania nisz dla realizacji własnych pomysłów gospodarczych, społecznych, naukowych itp.

dr hab. Lech Krzyżanowski, prof. UŚ

Historyk i prawnik, zatrudniony w Instytucie Historii Uniwersytetu Śląskiego. Jednocześnie od 2011 roku prowadzi własną działalność gospodarczą; jest właścicielem naukowego wydawnictwa Cum Laude, znajdującego się na ministerialnej liście wydawnictw publikujących monografie naukowe (tzw. lista wydawnictw punktowanych). Jego firma uczestniczy również w tworzeniu multimedialnych wystaw muzealnych oraz eventów popularyzujących naukę. Przez dekadę łączy samodzielną działalność gospodarczą z wymagającymi obowiązkami wykładowcy akademickiego.

Opłata za kurs: 350 zł

Harmonogram:

Spotkanie 1: 02.03.2023 (czwartek), godzina 17:30-19:00;
Spotkanie 2: 09.03.2023 (czwartek), godzina 17:30-19:00;
Spotkanie 3: 16.03.2023 (czwartek), godzina 17:30-19:00;
Spotkanie 4: 23.03.2023 (czwartek), godzina 17:30-19:00;
Spotkanie 5: 30.03.2023 (czwartek), godzina 17:30-19:00.

Blok I:

  1. Zakładanie działalności gospodarczej
  2. Finanse początkującego przedsiębiorcy

Blok II:

  1. Prawo autorskie i prawo własności przemysłowej w działalności gospodarczej

Blok III:

  1. Wydawnictwo i działalność gospodarcza na rzecz wydawnictw
  2. Własna strona i sklep internetowy, ich zalety i wady

Blok IV:

  1. Reklama, promocja, marketing – zarabiam na nich i z nich korzystam
  2. A może firma szkoleniowo-korepetycyjna?

Blok V:

  1. Działalność gospodarcza w zakresie popularyzacji nauki
Botanika użytkowa

Prowadząca: dr Teresa Nowak

Co to będzie?

Kurs ma na celu podniesienie świadomości uczestników w kwestiach możliwości wykorzystania roślin przez człowieka. Odwołuje się on ponadto do względów ekonomicznych, bowiem wiedza o możliwościach pozyskania niektórych roślin ze stanu dzikiego, pozwala na oszczędności. Prezentowane będą informacje na temat kategoryzowania roślin ze względu na ich zastosowania w życiu człowieka (m.in. pokarmowe, lecznicze, barwierskie, przyprawowe, przemysłowe). Prowadzone będą warsztaty, na których uczestnik będzie uczył się rozpoznawać rośliny uprawne, jak również wybrane rośliny użytkowe pozyskiwane ze stanu dzikiego. Utrwalana będzie wiedza na temat podstawowych grup związków chemicznych,  które pozyskuje się z poszczególnych roślin w celach użytkowych. Podjęty będzie wątek różnorodności wykorzystania roślin w tym reklamowanych współcześnie („modnych”). Podczas kursu poruszona będzie także problematyka aktualnych zagrożeń   płynących z wprowadzania do środowiska przyrodniczego, ze względu na znaczenie użytkowe, gatunków roślin obcego pochodzenia dla danego obszaru, czy nowych, uszlachetnionych odmian roślin uprawnych.

Dla kogo?

Dla wszystkich tych, którzy chcieliby zdobyć praktyczne umiejętności w zakresie rozpoznawania roślin

Co będę z tego miała?

Zdobędziesz umiejętności rozpoznawania gatunków roślin użytkowych (uprawnych i dzikorosnących). Dowiesz się w jaki sposób i gdzie pozyskać rośliny jadalne i ozdobne z Twojego otoczenia. Dzięki tej wiedzy będziesz potrafiła wykorzystać rośliny w różnych sferach życia: w kuchni, w domowej apteczce czy w aranżacji domowej przestrzeni.

dr Teresa Nowak

Adiunkt w Instytucie Biologii, Biotechnologii i Ochrony Środowiska, Wydziału Nauk Przyrodniczych UŚ. Jej zainteresowania badawcze to zróżnicowania flory roślin naczyniowych w aspekcie fitogeograficznym i taksonomicznym ze szczególnym uwzględnieniem terenów poprzemysłowych; ochrona szaty roślinnej i jej najcenniejszych elementów, m.in. gatunków chronionych; praktyczne wykorzystanie roślin przez człowieka, w tym znaczenia dzikich gatunków pokrewnych do uprawnych w ochronie zasobów genetycznych dla przyszłych hodowli. Jest też opiekunką merytoryczną mini-ogrodu botanicznego przy Wydziale Nauk Przyrodniczych UŚ.

Opłata za kurs: 350 zł

Harmonogram:

Kurs obejmuje cykl pięciu spotkań po 3 godziny akademickie (3x45 minut) w poniedziałki od godziny 17:00:

Blok I: Rośliny pokarmowe uprawne

Blok II: Dzikie rośliny jadalne

Blok III: Rośliny przyprawowe

Blok IV: Rośliny lecznicze

Blok V: Rośliny ozdobne

Czego uczą nas filmy kryminalne? Fakty i mity na temat filmowej pracy organów ścigania.

Prowadząca: dr Olivia Rybak-Karkosz

!KURS BĘDZIE ORGANIZOWANY ONLINE!

Co to będzie?

Celem zajęć jest zapoznanie słuchaczy z filmowym obrazem kryminalistyki. Proces badania śladów został w ostatnich latach bardzo spopularyzowany przez seriale kryminalne. Seriale, które pokazują pracę w laboratorium kryminalistycznym oraz służbę w policji, cieszą się wysoką oglądalnością. Przez to mają duży wpływ na świadomość prawną i postawy obywateli. Zajęcia będą miały charakter analizy wybranych obrazów pod kątem wykrycia błędnego ujawniania śladów czy fałszywego zastosowania wybranej metody, a także ich celem będzie zdemaskowanie uproszczeń i przekłamań.

Dla kogo?

Dla wszystkich osób zainteresowanych weryfikacją utrwalonych przez filmy i seriale stereotypów dotyczących pracy policji i metod wykrywczych.

Co będę z tego miała?

Zapoznasz się z podstawowymi metodami badawczymi, z pracą organów ścigania i ekspertów, a dzięki temu będziesz potrafiła wskazać błędy, uproszczenia i zakłamania stosowane w filmach i serialach kryminalnych.

dr Olivia Rybak-Karkosz

Doktor nauk prawnych, historyk sztuki. Adiunkt w Instytucie Nauk Prawnych w Zespole Badań Kryminalistycznych na Wydziale Prawa i Administracji. W pracy naukowej zajmuje się ekspertyzą pismoznawczą, kryminalistycznymi aspektami przestępstw przeciwko dziełom sztuki, badaniem autentyczności dzieł sztuki, a szczególnie grafiki artystycznej oraz sposobami przedstawiania kryminalistyki w filmach i serialach.

Opłata za kurs: 350 zł

Harmonogram:

Spotkanie 1: 2.03.2023 r. (czwartek), godzina 17:30-19:45;
Spotkanie 2: 9.03.2023 r. (czwartek), godzina 17:30-19:45;
Spotkanie 3: 16.03.2023 r. (czwartek), godzina 17:30-19:45;
Spotkanie 4: 23.03.2023 r. (czwartek), godzina 17:30-19:45;
Spotkanie 5: 30.03.2023 r. (czwartek), godzina 17:30-19:45.

Blok I: Media jako źródła kultury prawnej

Blok II: Kryminalistyka w filmie: oględziny miejsca zdarzenia

Blok III: Kryminalistyka w filmie: okazanie

Blok IV: Kryminalistyka w filmie: dowody naukowe.

Blok V: Kryminalistyka w filmie: seryjni mordercy i profilowanie kryminalistyczne

Design Thinking – nie róbcie tego w domu!

Prowadząca: dr Magdalena Piotrowska-Grot

Co to będzie?

Design thinking to metoda twórczego rozwiązywania problemów, której celem jest dostarczanie innowacyjnych rozwiązań i pobudzenie kreatywności. Co pozwala nam osiągnąć ta metoda pracy? Wyliczmy kilka pozytywnych cech metody: praca zespołowa, możliwość wyboru, wykorzystywanie wiedzy w praktyce, poszerzanie kompetencji merytorycznych i społecznych. Dodatkowo – nieograniczone pole dla wyobraźni i doskonała zabawa!

Dla kogo?

Dla wszystkich osób, które w swojej codziennej pracy funkcjonują w zespole – niezależnie od pełnionej w nim roli, oraz dla wszystkich zaangażowanych w realizację projektów opartych na badaniach potrzeb czy skupiających się na opracowaniu rozwiązań, które mają odpowiedzieć na potrzeby zróżnicowanej grupy odbiorczyń i odbiorców.

Co będę z tego miała?

W czasie 5 spotkań uczestnicy zapoznają się ze wszystkimi etapami metody, ale co najważniejsze, sami będą prototypować, tak by zaprzyjaźnić się z metodą DT w praktyce. Wspólnie poszukamy najlepszych rozwiązań i odpowiedzi na pytanie: Jak wprowadzić myślenie projektowe w naszej codziennej pracy?

dr Magdalena Piotrowska-Grot

Absolwentka jednolitych studiów magisterskich i doktoranckich Wydziału Filologicznego Uniwersytetu Śląskiego, doktor nauk humanistycznych. Autorka książek "W głąb. Szkice o współczesnej poezji Śląska i Zagłębia" oraz "Przemeblowanie (w) wieczności. Wizje zaświatów w polskiej poezji współczesnej", autorka artykułów i tekstów krytycznoliterackich, członkini Redakcji dwutygodnika "artPAPIER". W godzinach pracy (i poza nimi) zajmuje poezją współczesną i innowacjami w dydaktyce. Popołudniami, podczas spacerów w psim towarzystwie, rozmyśla o tym, co ostatnio przeczytała.

Opłata za kurs: 350 zł

Harmonogram:

Kurs obejmuje cykl pięciu spotkań w poniedziałki od godziny 17:00:

  1. Do czego służy metoda DT? Jak zastosować ją w praktyce?(3x45min)
  2. Jak badać interesariuszy – wywiady, etap empatii i nazywanie potrzeb w praktyce.(3x45)
  3. Praca zespołowa – metody generowania pomysłów i sztuka wyboru.(2x45min)
  4. Prototypowanie (4x45min)
  5. Testowanie – oceny projektów.(3x45min)
Dieter Rams kontra. O (różnych) epifaniach minimalizmu

Prowadzący: dr Michał Noszczyk

Co to będzie?

Konwersatorium z elementami analizy literatury źródłowej (także elektronicznej i multimedialnej) oraz dyskusji z literaturą przedmiotu; większość jednostek zajęciowych w formie – albo "na tle" – własnych (prowadzącego) prezentacji komputerowych (Acrobat lub Flash)

Dla kogo?

Dla osób zajmujących się/pragnących się zajmować się edytorstwem, a zatem przygotowaniem publikacji (w najszerszym rozumieniu tego słowach; w różnych mediach)

Co będę z tego miała?

Zdobędziesz wiedzę pozwalającą spojrzeć na praktyczne problemy/rozwiązania edytorstwa i z technicznej, i z "teoretycznej" perspektywy.

dr Michał Noszczyk

Doktorat uzyskałem w 1991 r. na Uniwersytecie Jagiellońskim (prom. Jan Błoński). W tym samym roku zacząłem parać się edytorstwem praktycznym; od 2015 r.  zdobyte doświadczenia wykorzystuję jako redaktor w Wydawnictwie Uniwersytetu Śląskiego; jeśli chodzi o proponowane zagadnienia – mam do nich stosunek również praktyczny, rzemieślniczy. Partykułą "również" posłużyłem się świadomie, bowiem nie zarzuciłem literaturoznawczych/kulturoznawczych zainteresowań; wiedzę z tych dyscyplin przekazywałem studentom UŚ (oraz kilku innych publicznych i prywatnych uczelni; także licealistom) przez ponad trzydzieści lat. Publikowałem niewiele (tylko w periodykach i książkach zbiorowych).

Opłata za kurs: 350 zł

Harmonogram:

Kurs obejmuje cykl siedmiu spotkań po 2 godziny akademickie (2x45 min) we wtorki od godziny 17:00.

Zakres tematyczny kursu:

  1. Dieter Rams – kariera i spuścizna. Projekty Ramsa a estetyka PRL-owska; projekty Ramsa a produkty Apple'a.
  2. Dieter Rams – deklaracje i dekalogi: Rams jako patron minimalizmu w projektowaniu.
  3. Minimalizm w trzech odsłonach: w sztuce, w architekturze i wzornictwie, w filozofii życia.
  4. Minimalizm i powinowaci: funkcjonalizm, konstruktywizm, estetyki elementarne... Od Bauhausu do Dachau.
  5. Paradoksy minimalizmu: dyscyplina/schematyczność, uniwersalizm/globalizm, kontrkulturowość/popkulturowość...
  6. Nowe media. Do czego jest im potrzebny minimalizm? Czy minimalizm potrzebuje nowych mediów?
  7. Minimalizm a kicz. O czym mówimy, kiedy mówimy o minimalizmie? (pointa z Carvera. I Becketta).
Dream team, czyli budowanie sukcesu zespołowego

Prowadząca: dr Iwona Wendreńska

Co to będzie?

Podczas kolejnych spotkań poznamy lepiej własne zasoby (zwłaszcza w obszarze kompetencji miękkich). Porównamy nasze wyobrażenia nt. "Dream team" i "sukcesu". Popracujemy z różnymi narzędziami planowania, mapowania celów. Ustalimy, kto i co nam pomaga/przeszkadza w osiąganiu zakładanych efektów. Sprawdzimy, kim chcemy być w tej grze. Spróbujemy odpowiedzieć na pytanie: Co zrobić, żeby "zapał nie był słomiany"?

Dla kogo?

Dla wszystkich osób, które pracują zespołowo i chcą budować dream team: osób studiujących, nauczycielek i nauczycieli, osób pracujących w firmach prywatnych oraz instytucjach publicznych.

Co będę z tego miała?

Dzięki pełnieniu podczas kursu różnych ról w zespole, wiem, która z nich najbardziej mi odpowiada oraz które z posiadanych kompetencji pomagają w realizacji zadań i odnoszeniu indywidualnych/zespołowych sukcesów. Posiadam zestaw narzędzi planowania, mapowania celów i ewaluacji. Znam strategie zarządzania celami prezentowane przez "punktowców" i "przedziałowców", preferencje dotyczące organizacji pracy osób o różnych stylach uczenia się. Posiadam wiedzę na temat roli inteligencji motywacyjnej w osiąganiu zakładanych efektów. Dysponuję własnymi sposobami radzenia sobie z demotywatorami.

dr Iwona Wendreńska

Nauczyciel akademicki (WNS UŚ), pedagog specjalny, certyfikowany mentor i tutor akademicki. Posiada doświadczenie w pracy trenerskiej i animacyjnej. Prywatnie matka i córka założycieli "Grandpagang" oraz najwierniejszy kibic tego teamu.

Opłata za kurs: 350 zł

Harmonogram:

Harmonogram kursu zostanie podany do wiadomości w późniejszym terminie

Frajda z nauczania. Nauczyciel – uczeń – nowy klimat relacji

Prowadząca: dr Marcela Gruszczyk

Co to będzie?

Owocność działań edukacyjnych zależy od relacji nauczyciel – uczeń. Kurs ma za zadanie wprowadzić przyszłych nauczycieli w nieco inny klimat współpracy z uczniami, niż jest to czasem zauważalne w szkołach.

Praca podczas kursu będzie opierała się na metodzie warsztatowej, tzn. będziemy ćwiczyć i korzystać z doświadczeń oraz wiedzy grupy. Zaplanowane są dyskusje, praca w grupach, praca indywidualna oraz ćwiczenia na forum.

Dla kogo?

Kurs adresowany jest do osób zainteresowanych szeroko pojętą edukacją.

Co będę z tego miała?

Celem modułu jest uzmysłowienie osobom uczestniczącym w kursie, że nauczyciel ma ogromną moc sprawczą, dlatego w działaniach, jakie podejmuje, powinien uwzględnić osobę ucznia i traktować go w partnerski sposób – zadający pytania, wyrażający własne potrzeby, potrafiący myśleć twórczo i krytycznie zarazem.

dr Marcela Gruszczyk

dr nauk humanistycznych w zakresie historii, wykładowca akademicki, trener i tutor. Adiunkt w Instytucie Historii UŚ. Członek Górnośląskiego Towarzystwa Historycznego. W obszarze aktywności zawodowej prowadzi szkolenia dla nauczycieli i edukatorów z zakresu nowatorskich metod edukacyjnych oraz wykorzystywania narzędzi cyfrowych w edukacji. Koordynator UŚ dla Nauczycieli (od 2016 roku), sekretarz redakcji czasopisma naukowego „Wieki Stare i Nowe”, koordynator merytoryczny Kongresu Oświaty Katowice 2016, 2018, 2019 i 2022, Pełnomocnik Rektora ds. Promocji i Współpracy ze Szkołami w roku akademickim 2018/2019, trener Uniwersytetu Młodego Odkrywcy, UŚ Maturzystów oraz UŚ Młodzieży. Prywatnie mama Huberta i Igi. Miłośniczka dalekich podróży i mikrowypraw, entuzjastka reportaży.

Opłata za kurs: 350 zł

Harmonogram:

Kurs obejmuje cykl pięciu spotkań po 3 godziny akademickie (3x45 min) w czwartki od godziny 17:30.

Tematyka spotkań:

- Zacznij od siebie. O dobrostanie nauczyciela.

- Dialogiczny wymiar relacji nauczyciel – uczeń.

- Wspierająca komunikacja na lekcji i poza nią.

- Dobry klimat wychowawczy.

- Nauczyciele – uczniowie. Dwa spojrzenia na dyscyplinę.

- Personalizacji procesów edukacyjnych

- Konflikty w klasie i ich rozwiązywanie.

Gry i zabawy w nauczaniu matematyki w szkole podstawowej – warsztaty praktyczne

Prowadząca: dr Ewelina Kawiak

Co to będzie?

Głównym celem kursu jest zapoznanie osób uczestniczących w kursie z możliwościami, jakie niesie za sobą zastosowanie gier i zabaw na lekcjach matematyki w klasach IV-VIII szkoły podstawowej, a także uświadomienie istotności ich stosowania podczas zajęć edukacyjnych oraz wprowadzania metod aktywizujących i problemowych, do jakich zaliczają się gry dydaktyczne. W trakcie kursu zaprezentowane będą różnego rodzaju gry dydaktyczne o charakterze matematycznym i logicznym, których celem jest przede wszystkim ćwiczenie sprawności matematycznych oraz pobudzanie i rozwijanie myślenia matematycznego uczniów w klasach IV-VIII.

Dla kogo?

Dla nauczycielek i nauczycieli matematyki w szkole podstawowej, osób studiujących matematykę ze specjalnością nauczycielską oraz wszystkich tych, którzy interesują się zagadnieniami związanymi z edukacją.

Co będę z tego miała?

- zdobędziesz wiedzę na temat znaczenia gier i zabaw w procesie nauczania i uczenia się matematyki;

- będziesz potrafiła posługiwać się terminologią dotyczącą gier i zabaw;

- nauczysz się wykorzystywać w praktyce edukacyjnej wybrane gry i zabawy matematyczne na zajęciach edukacyjnych w klasach IV-VIII;

- będziesz potrafiła indywidualizować działania metodyczne związane ze stosowaniem gier i zabaw matematycznych w pracy z uczniem w klasach IV-VIII;

- nauczysz się tworzyć własne gry dydaktyczne o charakterze matematycznym.

dr Ewelina Kawiak

pedagog, diagnosta, terapeuta. Pracownik badawczo-dydaktyczny Instytutu Pedagogiki Wydziału Nauk Społecznych Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach. Moje zainteresowania naukowe dotyczą głownie edukacji matematycznej dzieci w wieku przedszkolnym i młodszym wieku szkolnym. W szczególności interesuję się nauczaniem matematyki z wykorzystaniem metod problemowych, w tym gier i zabaw, a także trudnościami w uczeniu się matematyki. Pasję naukową z powodzeniem łączę z praktyką dzięki pracy w poradni psychologiczno-pedagogicznej, gdzie zajmuje się diagnozą oraz terapią pedagogiczną.

Opłata za kurs: 350 zł

Harmonogram:

Harmonogram kursu zostanie podany do wiadomości w późniejszym terminie

Jak mówić, żeby nas słuchano? Sztuka komunikacji i wystąpień publicznych

Prowadząca: dr Marta Mamet-Michalkiewicz

Opłata za kurs: 350 zł

Co to będzie?

Wystąpienia publiczne stanowią jedne z najbardziej stresujących sytuacji zawodowych. Nie ma człowieka, który nie odczuwa tremy przed wystąpieniem publicznym. Jednocześnie nie ma umiejętności, której nie mógłbyś rozwinąć! Praktyka jest Twoim najlepszym przyjacielem. Im więcej ćwiczysz, tym czujesz się pewniej, nabierasz świadomości tego, w jaki sposób mówisz i zachowujesz się na scenie. Zapraszam Cię na kurs, podczas którego poznasz tajniki skutecznych prezentacji oraz przećwiczysz Twoje wystąpienie, w bezpiecznych i komfortowych warunkach. Na kursie dowiesz się jak mówić, by przykuwać uwagę odbiorcy i jak osiągać swoje cele. Nauczysz się jak Tworzyć skuteczne wystąpienia publiczne,  jak radzić sobie ze stresem oraz jak docierać do Twoich odbiorców, ponieważ oni są dla Ciebie najważniejsi.

Dla kogo?

Szkolenie skierowane jest do osób, które przygotowują wszelkie prezentacje biznesowe, edukacyjne, które prezentują produkty i usługi dla klientów wewnętrznych lub zewnętrznych. Jeśli stawiasz pierwsze kroki w wystąpieniach publicznych (online lub offline) albo posiadasz doświadczenie w prezentacjach, jednak chcesz udoskonalić swoje wystąpienia, nauczyć się walczyć z tremą i poczuć się pewnie na "scenie" - to szkolenie jest właśnie dla Ciebie!

Co będę z tego miał_a?

  • rozwiniesz kompetencje w obszarze wystąpień publicznych,
  • rozwiniesz umiejętności sztuki prezentacji,
  • pogłębisz kompetencje w obszarach związanych z komunikacją z odbiorcami,
  • zdobędziesz umiejętność budowania pozytywnego wizerunku wobec słuchaczy,
  • rozwiniesz umiejętność radzenia sobie ze stresem oraz  tremą.

dr Marta Mamet-Michalkiewicz

Adiunkt na Wydziale Humanistycznym UŚ. Doświadczenie trenerskie realizowane w ramach projektów Śląska Szkoła Ćwiczeń, Mistrzowie Dydaktyki, Transparent Assessment for Online Learning by Digitally Competent Professors. Certyfikowana tutorka Collegium Vratislaviensie. Koordynatorka Centrum Dydaktyki UŚ oraz krajowych i międzynarodowych projektów edukacyjnych. Członkini Komitetu Sterującego Transform 4 Europe. Uczestniczka projektu Mistrzowie Dydaktyki, ścieżka podstawowa, University of Aarhus, 2019 oraz  ścieżka zaawansowana, Train the Trainers & Educational Leadership, University of Groningen, 2021-2023. Uczestniczka projektów LOTUS Leadership for strategic change and development in Teaching & Learning in European Universities oraz Innovative Leadership and Change Management in Higher Education. Pomysłodawczyni oraz prowadząca moduł „Wprowadzenie do wystąpień publicznych” na studiach drugiego stopnia, na kierunku filologia angielska.

Harmonogram:

Kurs obejmuje cykl czterech spotkań po 4 godziny akademickie (4x45 minut) w soboty

Program kursu obejmuje zagadnienia:

  1. Storytelling/narodziny opowieści. Dopracuj temat i zbuduj wystąpienie.
  2. Jak mówić, żeby chcieli słuchać? Dostarczamy doznania
  3. Nauczmy czegoś nowego!
  4. Jak zapanować nad sceną? Szlifowanie i prezentacja sceniczna

Harmonogram kursu zostanie podany do wiadomości w późniejszym terminie

KRAV MAGA – zajęcia z samoobrony

Prowadząca: Agata Czarnecka

Co to będzie?

Na zajęcia należy przyjść w wygodnym stroju. Przyda się również butelka...czy trzy wody. Zajęcia są kierowane do wszystkich bez względu na wiek (powyżej 18 roku życia – dla dzieci są prowadzone zajęcia w innej formule) czy stopnia wytrenowania. Najważniejsze są chęci i pozytywne nastawienie.

Dla kogo?

Dla wszystkich – bez względu na wiek, wytrenowanie i ogólne umiejętności fizyczne.

Co będę z tego miała?

Dzięki kursowi zdobędziesz:

- więcej świadomości (również o zagrożeniach),

- więcej pewności siebie,

- więcej ruchu,

- bardziej dotleniony umysł.

Agata Czarnecka

Wieloletnia instruktorka surwiwalu, instruktorka kettlebell, a przede wszystkim instruktorka krav maga i ratownik! Pasja, zaangażowanie, energia! A wszystko to w jednym... czasem okraszonym wyrozumiałością.

Opłata za kurs: 350 zł

Harmonogram:

Kurs obejmuje cykl sześciu spotkań po 2 godziny akademickie (2x45 min) w środy od godziny 17:00.

Kultura i niepełnosprawność, niepełnosprawność w kulturze

Prowadząca: dr Edyta Nieduziak

Co to będzie?

Cykl konwersatoriów prezentujących twórczość osób z niepełnosprawnością
w różnych kontekstach: prezentowania własnej dysfunkcji czy choroby, związków między doświadczeniem biograficznym a twórczością, reprezentacji niepełnosprawności w tekstach kultury, dostosowania instytucji kultury do potrzeb osób z niepełnosprawnością.

Dla kogo?

Osoby dorosłe w wieku studenckim, aktywne zawodowo, seniorki i seniorzy

Co będę z tego miała?

Zakładanym efektem kursu będzie nabycie wiedzy na temat twórczej obecności osób z niepełnosprawnością w przestrzeni publicznej oraz dostępności instytucji kultury dla potrzeb osób z niepełnosprawnością oraz ich rodzin.

dr Edyta Nieduziak

Doktor nauk humanistycznych, certyfikowany arteterapeuta, pedagog specjalny (oligofrenopedagog), pracownik Instytutu Pedagogiki na Wydziale Nauk Społecznych. Od lat zajmuje się twórczością osób z niepełnosprawnością, posiada także własne doświadczenie artystyczne w zakresie sztuk wizualnych oraz performatywnych, co wykorzystuje w działaniach arteterapeutycznych oraz animacyjnych. Posiada doświadczenie pracy indywidualnej oraz grupowej z uczestnikami zajęć w różnym wieku (zarówno dzieci, jak i dorośli) oraz z różnymi niepełnosprawnościami m.in. niepełnosprawność intelektualna, autyzm, niepełnosprawność sensoryczna.

Opłata za kurs: 350 zł

Harmonogram:

Harmonogram kursu zostanie podany do wiadomości w późniejszym terminie

Kultura przejścia

Prowadzący: dr Michał Noszczyk

Co to będzie?

Konwersatorium z elementami analizy literatury źródłowej (także elektronicznej i multimedialnej) oraz dyskusji z literaturą przedmiotu; większość jednostek zajęciowych w formie – albo "na tle" – własnych (prowadzącego) prezentacji komputerowych (Acrobat lub Flash)

Dla kogo?

Dla osób zajmujących się/pragnących się zajmować się edytorstwem, a zatem przygotowaniem publikacji (w najszerszym rozumieniu tego słowach; w różnych mediach)

Co będę z tego miała?

Zdobędziesz wiedzę pozwalającą spojrzeć na praktyczne problemy/rozwiązania edytorstwa i z technicznej, i z "teoretycznej" perspektywy.

dr Michał Noszczyk

Doktorat uzyskałem w 1991 r. na Uniwersytecie Jagiellońskim (prom. Jan Błoński). W tym samym roku zacząłem parać się edytorstwem praktycznym; od 2015 r.  zdobyte doświadczenia wykorzystuję jako redaktor w Wydawnictwie Uniwersytetu Śląskiego; jeśli chodzi o proponowane zagadnienia – mam do nich stosunek również praktyczny, rzemieślniczy. Partykułą "również" posłużyłem się świadomie, bowiem nie zarzuciłem literaturoznawczych/kulturoznawczych zainteresowań; wiedzę z tych dyscyplin przekazywałem studentom UŚ (oraz kilku innych publicznych i prywatnych uczelni; także licealistom) przez ponad trzydzieści lat. Publikowałem niewiele (tylko w periodykach i książkach zbiorowych).

Opłata za kurs: 350 zł

Harmonogram:

Kurs obejmuje cykl siedmiu spotkań po 2 godziny akademickie (2x45 min) we wtorki od godziny 17:00.

Zakres tematyczny kursu:

1 i 2. Historyczny przegląd najważniejszych „stylów edytorskich” od klasycyzmu po New Wave (za "Typo. When? Who? How?" F. Friedla, N. Otta, B. Steina).

3-5. "Modelowe” analizy konkretnych - ważkich bądź charakterystycznych - dokonań z zakresu:

  1. a) typografii (projekty typograficzne Aleksandra Rodczenki, Quentina Fiore, Jana Tomaszewskiego)
  2. b) fotografii (prace klasyków - i skandalistów - XX-wiecznej fotografii: Man Ray'a, Dorothea'i Lange, Henriego Cartier-Bressona, Helmuta Newtona)
  3. c) nowoczesnej "żurnalistyki" (trzy rozkładówki z „heroicznej i awangardowej” fazy rozwoju magazynów ilustrowanych: Frankfurter Allgemeine Magazin, New York Times, Rolling Stone).
  4. O różnych rodzajach języków (naturalnych/sztucznych; ikonicznych/alfabetycznych/cyfrowych...). Język - społeczeństwo - komunikacja.
  5. Znak/litera/obraz; media/retoryki. Digitalizacja jako granica języka i komunikacji.
Kultury węgla

Prowadząca: dr hab. Marta Tomczok, prof. UŚ

Co to będzie?

Jeśli myślisz, że węgiel jest tylko surowcem energetycznym i nie ma nic wspólnego z kulturą, to te zajęcia pokażą, jak wiele zawdzięcza mu kultura. Poznamy wiodące kultury węglowe na świecie - chińską, brytyjską, niemiecką, czeską. Poznamy też najważniejsze cechy i przykłady polskiej kultury węglowej – z architektury, malarstwa, fotografii, filmu i literatury. Będą zajęcia o ruinach postindustrialnych, pokładach węgla i płonących hałdach w literaturze, wiodących muzeach węglowych i katastrofach górniczych. A wszystko to w oparciu o podaną zrozumiale i ciekawie podstawową wiedzę z historii, górnictwa i geologii.

Dla kogo?

Dla wszystkich tych osób zainteresowanych kulturą węgla – bez ograniczeń.

Co będę z tego miał_a?

Dzięki kursowi:

- usystematyzujesz wiedzę na temat związków węgla z kulturą (w Polsce i na świecie),

- poznasz najważniejsze dzieła artystyczne związane z węglem,

- zdobędziesz umiejętność identyfikacji artystycznych reprezentacji przemysłu z pierwowzorem (co, gdzie, kiedy?),

- zyskasz świadomość typów kultur węglowych na świecie i w Polsce,

- dokonasz krytycznego namysłu nad polską monokulturą węglową w kontekście dekarbonizacji i transformacji energetycznej.

dr hab. Marta Tomczok, prof. UŚ

Historyczka i krytyczka literacka, wydawczyni. Pasjonuje się związkami geologii i górnictwa z kulturą, zwłaszcza w kontekście ekologii i dekarbonizacji.

Opłata za kurs: 350 zł

Harmonogram:

Kurs obejmuje cykl siedmiu spotkań po 2 godziny akademickie (2x45 min)

Laboratorium komunikacji opartej na empatii. Jak komunikować się efektywnie

Prowadząca: dr hab. Magdalena Szpunar, prof. UŚ

Co to będzie?

Celem kursu jest zrozumienie istoty procesu komunikacji, zaprezentowanie możliwości i dróg osiągania porozumienia komunikacyjnego, a także uwrażliwienie słuchaczy na trudności pojawiające się w procesach komunikacyjnych. Uczestnicy kursu zostaną zapoznani ze sposobami efektywnej i skutecznej komunikacji, barierami ją utrudniającymi, a także usprawniającymi, włącznie ze stosowaniem języka opartego na empatii i rozumieniu. Kursanci dowiedzą się jak typ osobowości może determinować sposoby komunikowania, a także jakie są zasady efektywnego słuchania. Uczestnicy kursu zostaną zapoznani z technikami rozwiązywania konfliktów i radzenia sobie z sytuacjami konfliktowymi oraz negocjowania. Zostaną wprowadzeni w problematykę komunikacji bez przemocy (NVC) i budowania relacji opartych na porozumieniu.

Dla kogo?

Kurs jest adresowany do wszystkich zainteresowanych skuteczniejszym
i efektywniejszym komunikowaniem się, rozumieniem własnych ograniczeń i barier komunikacyjnych, a także twórczym rozwiązywaniem sytuacji konfliktowych.

Co będę z tego miała?

Dzięki kursowi zrozumiesz istotę i znaczenie procesu komunikacji dla budowania efektywnych i pozytywnych relacji społecznych. Będziesz potrafiła nie tylko obserwować, ale także prawidłowo odczytywać i interpretować różne sytuacje komunikacyjne, włącznie z trudnymi i konfliktowymi. Kurs ułatwi rozumienie samego siebie i własnych ograniczeń, refleksyjne wchodzenie w rozmaite relacje komunikacyjne, projektowanie ich, ale także modyfikowanie w taki sposób, by komunikować się skutecznie. Nauczysz się budować relacje oparte na porozumieniu i komunikować się zgodnie z ideami komunikacji bez przemocy (NVC).

dr hab. Magdalena Szpunar, prof. UŚ

Magdalena Szpunar, profesor Uniwersytetu Śląskiego, doktor habilitowana nauk społecznych w zakresie socjologii. Prowadzi stronę domową www.magdalenaszpunar.com Autorka ponad 160 publikacji naukowych. Prowadzi autorski, bezpłatny serwis do badań sondażowych online www.ebadania.pl. W wolnym czasie pisze wiersze. Prowadziła szkolenia dla Ministerstwa Gospodarki oraz Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości.

Opłata za kurs: 350 zł

Harmonogram:

Spotkanie 1: 3.03.2023 (piątek), godzina 18:00-20:15;
Spotkanie 2: 10.03.2023 (piątek), godzina 18:00-20:15;
Spotkanie 3: 17.03.2023 (piątek), godzina 18:00-20:15;
Spotkanie 4: 24.03.2023 (piątek), godzina 18:00-20:15;
Spotkanie 5: 31.03.2023 (piątek), godzina 18:00-20:15.

Między nacjonalizmem a współpracą i pojednaniem – Bałkany w XX i XXI w.

Prowadzący: dr Mateusz Sokulski

Co to będzie?

Kurs ma ukazać problemy społeczne, narodowościowe oraz budowę współczesnych nacji na obszarze byłej Jugosławii. Pozwoli zrozumieć podłoże konfliktu, najważniejsze cechy poszczególnych narodów, a także aspekty kulturowe przestrzeni byłej Jugosławii. Zajęcia mają mieć formę otwartego wykładu, uczestnicy będą mogli swobodnie włączać się do dyskusji z prowadzącym, dyskutować między sobą omawiane problemy. Prowadzący przewidział przygotowanie materiałów multimedialnych takich jak filmy, mapy, fotografie, które pomóc mają w zobrazowaniu omawianych kwestii.

Dla kogo?

Dla osób zainteresowanych historią, polityką, sprawami narodowościowymi, konfliktami i ich rozwiązywaniem

Co będę z tego miała?

Kurs pozwoli zrozumieć procesy prowadzące do rozwoju konfliktów społecznych i narodowościowych, sposoby ich rozwiązywania. Bałkany znajdą się w centrum rozważań w trakcie kursu, jednak zaprezentowany zostanie kontekst odnoszący się do innych rejonów konfliktogennych, m.in. Kaukazu Południowego. Kurs pozwoli zrozumieć specyfikę Bałkanów, jednego z najbardziej popularnych w wymiarze turystycznym rejonów w Europie.

dr Mateusz Sokulski

Adiunkt w Instytucie Historii UŚ, autor kilkunastu publikacji naukowych. Prowadził badania w USA, Rosji, Serbii, Chorwacji. Współreżyser filmu dokumentalnego "Belgrad solidarny z Solidarnością". Za rozprawę doktorską Stosunki jugosłowiańsko-polskie 1970-1980 uhonorowany nagrodą II stopnia w Konkursie im. Władysława Pobóg-Malinowskiego na Najlepszy Debiut Historyczny Roku w zakresie historii najnowszej.

Opłata za kurs: 350 zł

Harmonogram:

Kurs obejmuje cykl pięciu spotkań po 3 godziny akademickie (3x45 min) w czwartki od godziny 17:00.

Zakres tematyczny kursu:

  1. Jugosławia jako urzeczywistnienie marzeń o podmiotowości czy "więzienie narodów"?
  2. Idea jugosłowiańska od XIX w. po czasy współczesne
  3. Serbowie – aspiracje narodowe i terytorialne
  4. Islam na Bałkanach – między swojskością i obcością
  5. Chorwaci – między entuzjazmem wobec zjednoczenia narodów południowosłowiańskich a nacjonalizmem

Dziedzictwo kulturalne na Bałkanach

Na tropie Mesjasza w Koranie - oryginał arabski a przekład treści o Jezusie

Prowadzący: dr hab. Ireneusz Kida, prof. UŚ

Co to będzie?

Kurs poświęcony jest szczegółowej filologiczno-teologicznej analizie wybranych treści Koranu w kontekście poprzednich Ksiąg, tj. Starego i Nowego Testamentu w celu potwierdzenia prawdziwości Ewangelii. Analiza ta skupia się przede wszystkim na najbardziej zawiłych i problematycznych wersetach dotyczących Mesjasza, a polega ona na porównaniu oryginału arabskiego z jego tłumaczeniami w celu wskazania na istotne rozbieżności z tym oryginałem.

Dla kogo?

Dla osób zainteresowanych poznaniem oryginalnych języków Biblii (hebrajski, grecki) oraz Koranu (arabski). Dla osób pragnących pogłębienia wiedzy na temat religii: chrześcijaństwa i islamu.

Co będę z tego miała?

- poznasz tajniki oryginalnych języków Biblii (hebrajski, grecki) oraz Koranu (arabski);

- zdobędziesz umiejętności kompetentnego dyskursu na temat Boga w oparciu o oryginalne Księgi.

dr hab. Ireneusz Kida, prof. UŚ

Ireneusz Kida interesuje się pochodzeniem, rozwojem, zmianą i dywersyfikacją języka ogólnie, aczkolwiek ze szczególnym uwzględnieniem składni. Interesują go głównie języki indoeuropejskie w zestawieniu z przedstawicielami pozostałych rodzin językowych (takich jak: chamito-semicka, austronezyjska, chińsko-tybetańska, keczuańska, tajska). Poza badaniami nad historią języka, typologią języków świata oraz studiami kontrastywnymi, zajmuje się również szeroko rozumianą tożsamością, z głównym akcentem na język, kulturę oraz religię.

Opłata za kurs: 350 zł

Harmonogram:

Harmonogram kursu zostanie podany do wiadomości w późniejszym terminie

Zakres tematyczny kursu:

  1. Znaki trój-jedynego Boga w językach semickim, a w tym w oryginalnym języku Koranu. Zagadnienie Trójcy Świętej. Zapoznanie się z językiem arabskim.
  2. Pojęcie SŁOWA w Biblii oraz Koranie. Analiza koranicznego wersetu 4:171 - porównanie oryginału z oficjalnymi tłumaczeniami.
  3. Ahmad jako Duch Święty. Analiza koranicznego wersetu 61:6 - porównanie oryginału z oficjalnymi tłumaczeniami.
  4. Godzina jako Dzień Sądu Ostatecznego. Analiza koranicznego wersetu 43:61 - porównanie oryginału z oficjalnymi tłumaczeniami.
  5. Mesjasz jako Król. Analiza koranicznego wersetu 43:77 - porównanie oryginału z oficjalnymi tłumaczeniami.
  6. Prawo jako koraniczne ciężary i kajdany. Analiza koranicznego wersetu 7:156 - porównanie oryginału z oficjalnymi tłumaczeniami.
  7. Ukrzyżowanie. Analiza koranicznego wersetu 5:117 - porównanie oryginału z oficjalnymi tłumaczeniami.
  8. Symbolika mesjańska w Biblii i Koranie. Analiza koranicznego wersetu 3:7 - porównanie oryginału z oficjalnymi tłumaczeniami.
  9. Pojęcie Rozróżnienia dobra i zła w Biblii i Koranie.
Podejmowanie decyzji biznesowych – analiza rynku

Prowadzący: dr Andrzej Tomski

Co to będzie?

Kurs metod wykorzystywanych w analizach rynku

Dla kogo?

Dla osób zainteresowanych metodami analizy rynku. Omawiana tematyka to między innymi mierniki statystyczne w analizie rynku, metody analizy udziałów rynkowych i grup strategicznych, związki przyczynowo-skutkowe oraz współczesne narzędzia komputerowe wspomagające analizę rynku.

Co będę z tego miała?

Kurs zapewni Ci:

- rozwój kompetencji potrzebnych na stanowiskach menedżerskich i analitycznych,

- wiedzę o metodach analizy funkcjonowania rynku,

- znajomość narzędzi wykorzystywanych w takich analizach.

dr Andrzej Tomski

Andrzej Tomski ukończył zastosowania matematyki na Uniwersytecie Jagiellońskim w 2011 roku. Swoje zainteresowania naukowe koncentruje wokół biomatematyki, modelowania matematycznego, zastosowań statystyki i komputerowej analizy danych. Oprócz badań naukowych, za cel pracy w Uniwersytecie Śląskim stawia sobie zachęcanie do wykorzystywania współczesnych metod analizy danych jako realnego zastosowania matematyki.

Opłata za kurs: 400 zł

Harmonogram:

Kurs obejmuje cykl pięciu spotkań po 3 godziny akademickie (3x45 minut) w środy od godziny 17:00

Podejmowanie decyzji biznesowych – optymalizacja dostaw i zapasów

Prowadzący: dr Andrzej Tomski

Opłata za kurs: 400 zł

Co to będzie?

Kurs metod wykorzystywanych w celu efektywnego planowania dostaw i zapasów

Dla kogo?

Dla osób zainteresowanych metodami optymalizacji dostaw i zapasów. Omawiana tematyka to między innymi zagadnienia wyboru optymalnej ilości towaru optymalnego planowania trasy i zapasów w magazynie.

Co będę z tego miał_a?

Kurs zapewni Ci:

- rozwój kompetencji potrzebnych na stanowiskach menedżerskich i analitycznych,

- wiedzę o metodach analizy dostaw i zapasów,

- znajomość narzędzi wykorzystywanych w takich analizach.

dr Andrzej Tomski

Andrzej Tomski ukończył zastosowania matematyki na Uniwersytecie Jagiellońskim w 2011 roku. Swoje zainteresowania naukowe koncentruje wokół biomatematyki, modelowania matematycznego, zastosowań statystyki i komputerowej analizy danych. Oprócz badań naukowych, za cel pracy w Uniwersytecie Śląskim stawia sobie zachęcanie do wykorzystywania współczesnych metod analizy danych jako realnego zastosowania matematyki.

Harmonogram:

Kurs obejmuje cykl pięciu spotkań po 3 godziny akademickie (3x45 minut) w środy od godziny 17:00

Podstawy cyberbezpieczeństwa w codziennej pracy

Prowadzący: inż. Radosław Machowski

Co to będzie?

Przedstawienie zagrożeń i ochrona przed nimi, zwłaszcza: klasyfikacja cyber-zagrożeń, phishing, malware, reamsomware, vishing. Szkodliwe załączniki, podejrzane maile, linki w smsach. Menadżer haseł, klucze sprzętowe 2FA, MFA. VPN i bezpieczny internet w pracy i w domu.

Dla kogo?

Pracownicy administracyjni.

Co będę z tego miała?

Kurs pozwoli Ci:

- zwiększyć świadomość zagrożeń,

- zachować cyberhigienę,

- umiejętnie rozpoznawać cyberzagrożenia.

inż. Radosław Machowski

Z wykształcenia inżynier sieci komputerowych na WWSIS we Wrocławiu i student studiów podyplomowych Politechniki Śląskiej na kierunku zarządzanie cyberbezpieczeństwem. Cyberbezpieczeństem zajmuje się od 8 lat, wcześniej jako inspektor bezpieczeństwa w banku, obecnie pracownik UŚ w kampusie w Chorzowie. Uczestnik wielu szkoleń i konferencji poświęconych tematyce cyberobronności, m.in: od bezpiecznika.pl czy Sekuraka. Powoływany przez JM Rektora Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach do prac nad cyberbezpieczeństwem UŚ.

Opłata za kurs: 400 zł

Harmonogram:

Harmonogram kursu zostanie podany do wiadomości w późniejszym terminie

Profesjonalizacja kadr kultury

Prowadząca: Hanna Kostrzewska

Opłata za kurs: 350 zł

Co to będzie?

W ramach zajęć podjęta zostanie tematyka związana z marketingiem kultury, zarządzaniem w kulturze, badaniem i diagnozowaniem w działalności kulturalnej, jak również opracowywaniem działań strategicznych oraz promocyjnych i informacyjnych z wykorzystaniem nowych technologii.

Forma pracy: praca warsztatowa, działania w oparciu o realne case'y instytucji kultury, zajęcia dostosowane do grupy odbiorców i ich potrzeb

Dla kogo?

osób pracujących w instytucjach kultury oraz przedstawicielek i przedstawicieli sektora kultury (NGO, indywidualni animatorzy i edukatorzy, pracownicy firm z sektora)

Co będę z tego miał_a?

Zdobędę umiejętności z zakresu prowadzenia badań i działań diagnostycznych. Poznam narzędzia przydatne w planowaniu i realizowaniu diagnozy oraz w programowaniu misji i wizji własnej instytucji/organizacji.
Poznam filozofię otwartych zasobów, otwarte licencje i korzyści płynące z ich wykorzystywania. Zdobędę wiedzę o mechanizmach wyszukiwania treści w otwartym dostępie, poznam wyszukiwarki, agregaty treści wizualnych i audiowizualnych. Zdobędę umiejętności prawidłowego oznaczania publikowanych, miksowanych treści.
Będę mieć okazję do ćwiczenia umiejętności content writtingu z wykorzystaniem narzędzi online pomocnych w SEO marketingu. Dowiem się jak formułować i wykorzystywać słowa kluczowe w tworzeniu treści online.
Pogłębię wiedzę związaną z pozyskiwaniem funduszy na działalność kulturalną, przećwiczę formułowanie sytuacji problemowych, celów i rezultatów oraz dopasowywanie wskaźników. Poznam aktualne oferty grantowe dla sektora kultury i sektorów zbliżonych.

Hanna Kostrzewska

Z wykształcenia socjolog i kulturoznawca. Związana z Uniwersytetem Śląskim, gdzie zajmuje się tworzeniem i realizacją projektów badawczych oraz prowadzeniem zajęć warsztatowych dla studentów (dot. organizacji, diagnozy i promocji w kulturze). Przez lata związana zawodowo z sektorem kultury, pracowała przy realizacji działań twórczych, edukacyjnych i badawczych, m.in. dla Stowarzyszenia Inicjatywa, Domu Oświatowego Biblioteki Śląskiej, Muzeum Miejskiego w Tychach. Prezes zarządu Stowarzyszenia Górnośląski Klaster Kreatywny. Autorka i redaktorka licznych publikacji, zajmuje się copywritingiem i content marketingiem. Badaczka, facylitatorka, szkoleniowiec. Wielokrotnie projektowała i realizowała etapy diagnostyczne w projektach ogólnopolskiego programu „Dom Kultury+ Inicjatywy Lokalne" (Narodowe Centrum Kultury).

Harmonogram:

Kurs obejmuje cykl pięciu spotkań po 3 godziny akademickie (3x45 minut)
w poniedziałki i piątki:

Blok I: W pierwszym bloku uczestnicy poznają rolę działań diagnostycznych i badawczych obejmujących odbiorców w programowaniu oferty działań kulturalnych. Dowiedzą się więcej o diagnozie, jej formach, możliwych do wykorzystywania metod i technik oraz dostępnych narzędzi online i offline, które mogą służyć diagnozie w kulturze. Będą mogli także poznać skuteczne i atrakcyjne metody ewaluacyjne.

Blok II: W drugim bloku uczestnicy będą mogli poznać lepiej mechanizmy budowania strategii działań w sektorze kultury, z uwzględnieniem działań analitycznych obejmujących m.in. analizę sił napędowych, analizę SWOT, analizę kompetencji czy mapowanie interesariuszy.

Blok III: W trzecim bloku uczestnicy dowiedzą się więcej na temat otwartych zasobów edukacyjnych i możliwości ich wykorzystywania w codziennej pracy. Zaprezentowany zostanie kontekst ideologiczny i prawny (m.in. otwarte licencje, różnice między nimi i sposoby oznaczania treści). W części warsztatowej uczestnicy będą samodzielnie opracowywać materiał bazując na wyszukiwarkach różnorodnych treści (wizualne, audio, teksty, etc.)

Blok IV: W czwartym bloku uczestnicy będą rozwijać swoje umiejętności w zakresie działań promocyjnych i informacyjnych analizując słowa kluczowe i wykorzystując dostępne narzędzia online pomocne w SEO marketingu. Częścią spotkania będzie warsztat content marketingu oraz przegląd przydatnych narzędzi online związanych z pisaniem i edytowaniem treści.

Blok V: W piątym bloku uczestnicy zajęć będą mieli szansę pogłębić swoją wiedzę i rozwinąć umiejętności związane z pozyskiwaniem funduszy na działalność kulturalną. Warsztat obejmie zadania związane z myśleniem projektowym, wykorzystywaniem matrycy tworzenia projektu. Uczestnicy będą ćwiczyli prowadzenie analizy sytuacji problemowej, opracowywanie celów, rezultatów i wskaźników, określanie grupy docelowej, budowanie harmonogramów i budżetów. Ponadto będą ćwiczyli pogłębioną analizę dokumentacji projektowej i regulaminów konkursowych.

Harmonogram kursu zostanie podany do wiadomości w późniejszym terminie

Program Excel – wsparcie Twojej pracy biurowej

Prowadzący: Marcin Rostański

Co to będzie?

Podczas kursu popracujemy na realistycznym przykładzie pracy z danymi dot. uczestników fikcyjnego projektu. Pokażę Państwu przydatne funkcje w programie Excel i dobre praktyki, sprawdzające się w pracy biurowej.

Dla kogo?

Osoby o podstawowej znajomości programu Excel, zainteresowane jego skutecznym wykorzystaniem w pracy.

Co będę z tego miała?

Znajomość praktycznych nawyków w pracy z danymi w programie Excel i przydatnych funkcji, ułatwiających zadania typowe dla pracy biurowej.

Marcin Rostański

Absolwent socjologii, pracownik Biura Karier Uniwersytetu Śląskiego, specjalista ds. badań społecznych. Ukończone studia podyplomowe z zakresu Data Science.

Opłata za kurs: 350 zł

Harmonogram:

Kurs będzie podzielony na cztery spotkania po 2 godziny akademickie (2x45 min). Spotkania będą poświęcone następującym zagadnieniom:

1 spotkanie, 28 lutego 2023 roku (wtorek), godzina 17:30-19:00: podstawowe pojęcia, typy danych, sprawdzanie poprawności danych, lista dobrych praktyk;
2 spotkanie, 1 marca 2023 roku (środa), godzina 17:30-19:00: używanie funkcji w programie excel, funkcje tekstowe i logiczne;
3 spotkanie, 6 marca 2023 roku (poniedziałek), godzina 17:30-19:00: zastosowania funkcji wyszukiwania pionowego oraz alternatywy dla tej funkcji;
4 spotkanie, 7 marca 2023 roku (wtorek), godzina 17:30-19:00: zaawansowane funkcje zliczające i tworzenie automatycznych raportów za ich pomocą.

Relacyjne bazy danych

Prowadzący: dr Andrzej Tomski

Co to będzie?

Dla kogo?

Dla osób zainteresowanych karierą w IT i nie tylko:

- analityków,

- specjalistów ds. baz danych,

- kandydatów na SQL developer,

- kandydatów na administratorów baz.

Co będę z tego miała?

Kurs będzie zapoznawał osoby uczestniczące z modelowaniem rzeczywistości za pomocą baz danych i wykorzystaniem języka SQL, a zwłaszcza:

- znajomością modelowania UML i pisania zapytań w języku SQL (silnik do wyboru spośród MySQL, T-SQL, Oracle),

- kompetencji obecnie niezbędnych w wielu stanowiskach IT,

- możliwości usprawnienia swojej pracy poprzez wykorzystanie bazy danych.

dr Andrzej Tomski

Andrzej Tomski ukończył zastosowania matematyki na Uniwersytecie Jagiellońskim w 2011 roku. Swoje zainteresowania naukowe koncentruje wokół biomatematyki, modelowania matematycznego, zastosowań statystyki i komputerowej analizy danych. Oprócz badań naukowych, za cel pracy w Uniwersytecie Śląskim stawia sobie zachęcanie do wykorzystywania współczesnych metod analizy danych jako realnego zastosowania matematyki.

Opłata za kurs: 400 zł

Harmonogram:

Kurs obejmuje cykl pięciu spotkań po 3 godziny akademickie (3x45 minut) w środy od godziny 17:00

Self-care jako profilaktyka wypalenia zawodowego

Prowadząca: dr Monika Frania

Co to będzie?

Celem kursu jest poszerzenie wiedzy o zjawisku wypalenia zawodowego – definicji, objawów, kontekstów oraz pojęcia samoopieki, dbania o swoje potrzeby w kontekście koncepcji work-life balance.

Dla kogo?

Kurs skierowany jest do osób pracujących w relacji z drugim człowiekiem oraz przygotowujących się do takiej pracy, w szczególności przyszłych pedagogów, nauczycieli, edukatorów, trenerów, szkoleniowców, wykładowców i nie tylko.

Co będę z tego miała?

Poznasz definicje, koncepcje, przyczyny i symptomy wypalenia zawodowego. W ramach pracy projektowej będziesz ćwiczyć metody i sposoby samoopieki tzw. self-care oraz dyskutować o strategiach work-life balance. W ramach dyskusji i pracy zespołowej odkryjesz i będziesz potrafił_a konstruować strategie samoopieki i radzenia sobie ze stresem, dostosowane do własnej działalności.

dr Monika Frania

Doktor nauk humanistycznych (2011). Ukończyła studia magisterskie w zakresie pedagogiki (2005) w Uniwersytecie Śląskim w Katowicach na Wydziale Pedagogiki i Psychologii oraz studia magisterskie na kierunku politologia o specjalności dziennikarstwo i komunikacja społeczna (2007) na Wydziale Nauk Społecznych. Obecnie jest zatrudniona na stanowisku adiunkta, a jej badania naukowe skoncentrowane są na zagadnieniach związanych z edukacją cyfrową i medialną, nowymi technologiami i innowacjami w dydaktyce. Laureatka nagrody TRANSFORM4EUROPE Innovative Teaching Award (2022). Współpracuje z praktykami i teoretykami z wielu uczelni europejskich. Prywatnie: podróżniczka „po godzinach”.

Opłata za kurs: 350 zł

Harmonogram:

Kurs obejmuje cykl trzech spotkań po 4 godziny akademickie (4x45 minut):

spotkanie 1: 10.01.2023 17:00-20:00

spotkanie 2: 11.01.2023 17:00-20:00

spotkanie 3: 12.02.2023 17:00-20:00

Sztuka argumentacji i dyskusji

Prowadzący: dr Szymon Makuła

Co to będzie?

W ramach kursu zostanie omówiona teoria schematów argumentacyjnych wraz z jej praktycznym zastosowaniem. Dzięki niej słuchacze poznają narzędzia służące do rozpoznawania i analizowania argumentów oraz nauczą się w jaki sposób merytorycznie dyskutować. Oprócz teorii schematów argumentacyjnych omówione zostaną podstawowe techniki perswazyjne wraz z narzędziami służącymi do obrony przed nimi.

Dla kogo?

Dla wszystkich, którzy kiedykolwiek dyskutowali, dyskutują lub mają w planach dyskutowanie.

Co będę z tego miał_a?

Dzięki kursowi nauczysz się:

- rozpoznawać argumenty,

- bronić się przed nieuczciwymi atakami,

- bronić się przed rozmaitymi technikami perswazyjnymi,

- odpierać i atakować argumenty,

- wykrywać błędy w argumentacji,

- dyskutować merytorycznie.

dr Szymon Makuła

Pracownik Instytutu Filozofii UŚ, interesuje się myśleniem o myśleniu, stąd jego zainteresowanie, psychologią logiką i metodologią nauk. Kocha statystykę, koty i klocki LEGO.

Opłata za kurs: 350 zł

Harmonogram:

Harmonogram kursu zostanie podany do wiadomości w późniejszym terminie

Świadomy copywriting. Pisz teksty, które pomogą Ci skutecznie zdobywać więcej Klientów!

Prowadząca: dr Justyna Łapaj-Kucharska

Co to będzie?

Praktyczny kurs z copywritingu to połączenie formy szkoleniowej z warsztatową. Akcent położony jest na naukę świadomego pisania, dzięki któremu za pomocą tekstu lepiej osiąga się wyznaczone cele. W przypadku copywritingu są to najczęściej cele sprzedażowe i zapewnienie wyższej konwersji, ale podczas kursu nie ograniczamy się jedynie do nauki tworzenia skutecznych opisów produktów i usług, ofert sprzedażowych czy tekstów na stronę www. Kurs obejmuje także psychologiczną analizę person i profili odbiorców, zawiera elementy storytellingu oraz naukę tworzenia treści w social mediach, jak i artykułów blogowych. W przypadku tych dwóch ostatnich celem jest nie tyle sprzedaż bezpośrednia, co tworzenie zaangażowanej społeczności wokół marki i budowanie relacji human 2 human. Sprzedaż zaś, jest miłym skutkiem ubocznym tych działań. Ważnym elementem kursu jest praca z bezpośrednim odniesieniem do działalności i biznesów prowadzonych przez kursantów. Dzięki temu pracujemy na żywym materiale, a wiedza z kursu jest przekładana bezpośrednio na teksty pod konkretne produkty i usługi.

Dla kogo?

Jeżeli jesteś przedsiębiorcą - początkującym lub takim, który już wie, że tylko dobre copy jest w stanie skutecznie podnieść sprzedaż, albo chciałbyś zostać copywriterem – zapraszam Cię serdecznie na kurs.

Co będę z tego miała?

Osoba uczestnicząca w kursie świadomego copywritingu nauczy się tworzyć treści, które skutecznie trafiają do określonej grupy odbiorców i realizują cele sprzedażowe. Pod okiem doświadczonej copywriterki i wykładowczyni akademickiej, uczestnik kursu nauczy się lepiej eksponować wartość swoich produktów i usług i opowiadać o nich z perspektywy swojego odbiorcy, co pozwala szybciej i efektywniej pozyskiwać nowych Klientów. Efektem kursu jest umiejętność tworzenia dowolnego rodzaj treści w różnych obszarach komunikacji z Klientem: tekstów na stronę www, opisów produktów i usług, treści oferty sprzedażowej, postów w social mediach czy artykułów eksperckich.  Tworzenie treści w sposób przemyślany, to oszczędność czasu i pieniędzy, które traci się na budowanie tekstów nie wzbudzających zainteresowania odbiorcy, ani tym bardziej nie przekonujących do zakupu potencjalnych Klientów.

dr Justyna Łapaj-Kucharska

Osoba uczestnicząca w kursie świadomego copywritingu nauczy się tworzyć treści, które skutecznie trafiają do określonej grupy odbiorców i realizują cele sprzedażowe. Pod okiem doświadczonej copywriterki i wykładowczyni akademickiej, uczestnik kursu nauczy się lepiej eksponować wartość swoich produktów i usług i opowiadać o nich z perspektywy swojego odbiorcy, co pozwala szybciej i efektywniej pozyskiwać nowych Klientów. Efektem kursu jest umiejętność tworzenia dowolnego rodzaj treści w różnych obszarach komunikacji z Klientem: tekstów na stronę www, opisów produktów i usług, treści oferty sprzedażowej, postów w social mediach czy artykułów eksperckich.  Tworzenie treści w sposób przemyślany, to oszczędność czasu i pieniędzy, które traci się na budowanie tekstów nie wzbudzających zainteresowania odbiorcy, ani tym bardziej nie przekonujących do zakupu potencjalnych Klientów.

Opłata za kurs: 350 zł

Harmonogram:

  1. Copywriting vs contentwriting. Jak zostać dobrym copywriterem – czy rzeczywiście wystarczy 5 z polskiego i tzw. lekkie pióro? – 2h
    Czwartek 02.03., godz.: 17:00
  2. Mów o tym, co interesuje Twoich klientów, czyli jak wzbudzić i utrzymać zainteresowanie tekstem? Zamiana cechy w korzyść. 2,5h
    Poniedziałek 6.03.: 17:00
  3. Co gdy język korzyści nie wystarcza? Przyjrzyj się stratom i obiekcjom klienta.  Zasady personalizacji komunikacji. 2,5h
    Poniedziałek 13.03. godz.: 17:00
  4. Skuteczne opisy produktów i usług – jakich błędów unikać i jak korzystać z wiedzy na temat Twojego klienta i konkurencji. 2,5h
    Czwartek 16.03. godz.: 17:00
  5. Tworzenie skutecznej oferty sprzedażowej. 3h
    Poniedziałek 20.03. godz.: 17:00
  6. Social Media Copy Ninja – jak sprzedawać za pomocą treści w social media. Zasady tworzenia angażujących postów. 2,5h
    Poniedziałek 27.03. godz.: 17:00
Warsztaty fotografii artystycznej - IV edycja

Prowadzący: Krzysztof Szlapa

Opłata za kurs: 350 zł

Co to będzie?

Zapraszam miłośników fotografii artystycznej do udziału w czwartej edycji kursu. Tym razem zagadnieniem wiodącym będzie praca w studiu. Poziom średniozaawansowany zakłada opanowanie technik i umiejętności, które później można zastosować w tworzeniu kreatywnej fotografii portretowej, martwej natury lub aktu.

PS Miłym akcentem na zakończenie zajęć będzie nieoficjalne spotkanie towarzyskie w centrum Cieszyna dlatego warto zarezerwować sobie cały dzień 18 lutego.

Dla kogo?

Dla osób interesujących się fotografią.

Uwaga!

Osoba zapisująca się na kurs powinna posiadać cyfrowy aparat fotograficzny.

Co będę z tego miał_a?

W intensywnym programie:

  • jak przygotować się do sesji zdjęciowej? - tworzenie checklisty i moodboardu – koncepcja
  • omówienie narzędzi i akcesoriów używanych w pracy w studiu: lampy i systemy modyfikujące światło, parasolki, blendy, flagi, folie, tła i przydatne gadżety
  • światło błyskowe i ciągłe, wady i zalety, co wybrać? Oświetlenie 3-punktowe – sposób ustawienia lamp studyjnych, eksperymenty ze światłem odbitym, kontrast.
  • perfekcyjne naświetlenie - tryby ekspozycji, opcje pomiaru ekspozycji, praca ze światłomierzem i szarą kartą, pomiar światła padającego i odbitego.
  • perfekcyjny kolor – balans bieli, praca z color checkerem lub expodisc, profile kolorystyczne
  • dobór współczesnej optyki, wybór ogniskowej, użycie obiektywów historycznych dla efektów specjalnych.
  • praca z modelem/modelką – pozowanie – psychologia – kreacja – sporządzanie umowy.
  • podstawy post produkcji – oprogramowanie i podstawowe funkcje edycji zdjęć.
  • publikacja fotografii od internetu do galerii sztuki

Powyższe zagadnienia najpierw szczegółowo omówię w formie wykładu z prezentacją przykładów a następnie wspólnie będziemy je intensywnie ćwiczyć podczas zajęć praktycznych w studiu. Zastanawiasz się czy ten kurs jest dla Ciebie? Skonsultuj się z prowadzącym!

Krzysztof Szlapa

urodził się w 1987 roku w Katowicach. Artysta fotografik. Autor jedenastu wystaw indywidualnych i uczestnik wielu wystaw zbiorowych, od 2014 roku współkurator w fotograficznej Galerii Pustej cd. w Jaworznie, w latach 2014-2019 kurator galerii sztuki Za Szybą w Katowicach, od 2013 roku członek Związku Polskich Artystów Fotografików Okręg Śląski, gdzie pełni funkcję sekretarza zarządu. Stypendysta Marszałka Województwa Śląskiego w dziedzinie kultury w roku 2017 (projekt Widziadła dotyczący konurbacji górnośląskiej). Laureat nagrody dla młodego twórcy imienia Anny Chojnackiej za najlepszą wystawę indywidualną. Autor prezentacji podczas IV i VI Festiwalu Fotografii Analogowej 2018 i 2020 oraz Śląskiego Maratonu Fotograficznego 2017. Wykładowca kursów fotograficznych ZPAF OŚ oraz Uniwersytetu Otwartego Uniwersytetu Śląskiego. Prowadzący masterclass w Muzeum Śląskim w ramach projektu “Miasto w procesie". Redaktor corocznych katalogów fotograficznych Galerii Pustej cd. od 2014. Autor albumów "W zasięgu wzroku" 2017 (wydawnictwo grupakulturalna.pl) oraz "Przemiany" 2021 (wydawca ZPAF OŚ). Zaangażowany uczestnik fotograficznych grup twórczych: Szkoła Widzenia, czesko-polska Grupa 999, śląska Grupa FOTOGRAFY. Inicjator wielu wydarzeń kulturalnych upowszechniających fotografię artystyczną takich jak: wernisaże wystaw, warsztaty oraz spotkania autorskie we współpracy z różnymi instytucjami m. in. Galerią Sztuki Współczesnej BWA w Katowicach, Muzeum Historii Katowic, Śląskim Festiwalem Nauki UŚ. Mieszka w Katowicach, na co dzień pracuje w Szkole Filmowej im. Krzysztofa Kieślowskiego.

Strona: https://krzysztofszlapa.myportfolio.com.

Harmonogram:

Spotkanie 1 – WYKŁAD w czwartek 16.03.2023 godz. 17.30–19.45 (3x45 minut)
SALA C 0.9 Wydziału Humanistycznego. Proszę zapytać o dojście do sali w recepcji budynku głównego!

Spotkanie 2 – 18.03.203 STUDIO w SOBOTĘ 11:00 – 15.30 (6x45 minut)

Katowice – studio Centrum Medialnego UŚ

Spotkanie 3 – 25.03.2023 STUDIO w SOBOTĘ 11.00 – 15.30 (6x45 minut)

Cieszyn – Wydział Sztuki UŚ

Zabawa - jest w niej moc! Animacja, edukacja, integracja grup jedno- i wielopokoleniowych

Prowadząca: dr Iwona Wendreńska

Co to będzie?

Podczas naszych spotkań poznamy specyficzne cechy grup jedno- i wielopokoleniowych oraz zasady pracy w różnych etapach istnienia grupy. Zwrócimy uwagę na procesy grupowe oraz inne czynniki determinujące efektywność pracy z grupą. Weźmiemy udział w różnorodnych formach aktywności grupowej, wykorzystując mniej lub bardziej zaskakujące rekwizyty.

Dla kogo?

Osoby studiujące, nauczycielki i nauczyciele, wychowawczynie, wychowawcy, opiekunki i opiekunowie grup.

Co będę z tego miała?

Po zakończeniu kursu będziesz dysponował bagażem doświadczeń i rozwiązań metodycznych, umożliwiających planowanie oraz realizację spotkań/zajęć w różnych etapach kontaktu z grupą. Otrzymasz też materiał w wersji elektronicznej, uzupełniający treści realizowane podczas kursu.

dr Iwona Wendreńska

Nauczyciel akademicki (WNS UŚ), pedagog specjalny, certyfikowany mentor i tutor akademicki. Posiada doświadczenie w pracy trenerskiej i animacyjnej. Prywatnie matka i córka założycieli "Grandpagang" oraz najwierniejszy kibic tego teamu.

Opłata za kurs: 350 zł

Harmonogram:

Harmonogram kursu zostanie podany do wiadomości w późniejszym terminie

Zaczarowana Italia

Prowadzący: dr Justyna Krawczyk

Co to będzie?

Celem spotkań jest wirtualna podróż do Włoch, by poznać niezwykle interesującą, szeroko rozumianą kulturę, tj. zabytki, sztukę, w tym również kulinarną, mentalność i temperament Włochów.

Dla kogo?

Dla miłośników włoskiej kultury oraz osób, które nimi dopiero pragną zostać.

Co będę z tego miał_a?

Poszerzysz swoje kompetencje socjokulturowe

dr Justyna Krawczyk

Italianistka. Neofilolożka. Dydaktyk z 24-letnim doświadczeniem  pracy ze studentami, w tym od 4 lat wykładowca akademicki na Uniwersytecie Śląskim na Filologii romańskiej o specjalności: Języki stosowane: język włoski i  angielski oraz na specjalności: język włoski z programem tłumaczeniowym. Doktor nauk humanistycznych Uniwersytetu Łódzkiego.

Opłata za kurs: 350 zł

Harmonogram:

Harmonogram kursu zostanie podany do wiadomości w późniejszym terminie

Zagadnienia sztucznej inteligencji

Prowadząca: dr hab. Małgorzata Przybyła-Kasperek, prof. UŚ

Opłata za kurs: 350 zł

Co to będzie?

Moduły sztucznej inteligencji wykorzystywane są powszechnie: w marketingu internetowym, profilowaniu klientów, wyszukiwaniu internetowym, medycynie, inteligentnych miastach i budynkach, edukacji, asystentach cyfrowych czy tłumaczeniu maszynowym. Kurs pozwoli poznać podstawy sztucznej inteligencji, zrozumieć zasady działania algorytmów sztucznej inteligencji. Osoba uczestnicząca w kursie pozna wybrane modele uczenia maszynowego oraz bezpłatne oprogramowanie, z wykorzystaniem którego takie modele można stworzyć.

Dla kogo?

Osób, które chciałyby zdobyć wiedzę i podstawowe umiejętności związane z wykorzystaniem sztucznej inteligencji w codziennej pracy i życiu.

Co będę z tego miał_a?

  • zdobędziesz wiedzę na temat sztucznej inteligencji i możliwości jej wykorzystania w codziennej pracy i życiu,
  • zrozumiesz zasady działania algorytmów sztucznej inteligencji,
  • poznasz wybrane modele uczenia maszynowego oraz bezpłatne oprogramowanie, które może takie uczenie wspierać.

dr hab. Małgorzata Przybyła-Kasperek, prof. UŚ

lider zespołu badawczego, zajmującego się tematyką dotyczącą złożonych systemów decyzyjnych i ich zastosowań. Jest autorką ponad 60 artykułów, w tym większości w wysokopunktowanych czasopismach. Jest członkiem Komitetów Programowych lub współorganizatorem sesji dla wielu międzynarodowych konferencji tj.: KES, IJCRS, FedCSIS, ICCCI, INISTA, ACIIDS i innych. Przedmiotem jej badań jest eksploracja danych, systemy wspomagania decyzji, sztuczna inteligencja, systemy ekspertowe, federated learning i distributed learning.

Harmonogram:

spotkanie 1: 22.02.2023 (środa), 17:00-19:15;
spotkanie 2: 1.03.2023 (środa), 17:00-19:15;
spotkanie 3: 8.03.2023 (środa), 17:00-19:15;
spotkanie 4: 15.03.2023 (środa), 17:00-19:15;
spotkanie 5: 22.03.2023 (środa), 17:00-19:15.

Program zajęć:

Blok I: Wprowadzenie do zagadnień sztucznej inteligencji 3h

Blok II: Systemy ekspertowe 3h

Blok III: Wprowadzenie do uczenia maszynowego, metodologia CRISP 3h

Blok IV: Wybrane modele uczenia maszynowego: drzewa decyzyjne - idea, zastosowania. Wykorzystanie narzędzi Rapid Miner, Weka 3h

Blok V: Wybrane modele uczenia maszynowego: klasyfikator k-najbliższych sąsiadów i klasyfikator Bayesa - idea, zastosowania. Wykorzystanie narzędzi Rapid Miner, Weka 3h

Zrozumieć sztukę współczesną

Prowadząca: dr hab. Mariola Sułkowska-Janowska

!KURS BĘDZIE ORGANIZOWANY ONLINE!

Co to będzie?

Zajęcia w formie interaktywnego konwersatorium w oparciu o teksty źródłowe komentujące filozoficzny kontekst sztuki współczesnej (J.-F. Lyotard, Z. Bauman, W. Welsch ,J.  Baudrillard i in.). Omówione zostaną – często wzbudzające społeczne kontrowersje i filozoficzno-etyczne dylematy – najnowsze propozycje artystów współczesnych (body art, bio art, sztuka kiczowata, performans,  architektura ‘plisowana’, heterotopie miejskie etc.). Dodatkowo, podkreślona zostanie wzajemna współpraca oraz inspiracja pomiędzy współczesnymi  twórcami i filozofami (np. B. Tschumi i  G. Deleuze, F. Gehry i M. Foucault, D. Liebeskind i U. Eco, D. Aronofsky i G. Baudrillard etc.)

Dla kogo?

Dla wszystkich osób, które interesują się sztuką współczesną

Co będę z tego miał_a?

Dzięki kursowi:

- zdobędziesz wiedzę o głównych konwencjach i propozycjach artystycznych przełomu XX i XXI wieku,

- poznasz filozoficzne interpretacje dzieł sztuki współczesnej,

- sprawdzisz swoje umiejętności w zakresie interpretacji dzieł sztuki współczesnej,

- będziesz potrafił_a ocenić dzieła sztuki współczesnej,

- nauczysz się dyskutować o dziełach sztuki współczesnej.

dr hab. Mariola Sułkowska-Janowska, prof. UŚ

Mariola Sułkowska-Janowska, profesor UŚ, doktor nauk humanistycznych w zakresie filozofii. Przez 11 lat pełniła funkcję zastępcy dyrektora instytutu ds. studenckich; od 3 lat – wydziałowy koordynator programu Erasmus+. Certyfikowana tutorka akademicka. Absolwentka zorganizowanych przez Unię Europejską oraz Ministerstwo Edukacji Narodowej programów „Masters of Didactics Fundamentals” oraz „Masters of Didactics: Advanced Teaching and Tutoring”. Absolwentka certyfikowanych kursów i szkoleń z zakresu dydaktyki akademickiej, tutoringu oraz dydaktyki spersonalizowanej. Research Assistant w Centre for European Studies, Harvard University, Research Fellow w Institute for Advanced Studies in the Humanities, University of Edinburgh oraz Royal Netherlands Academy of Arts and Science, Netherlands Institute for Advanced Studies in the Humanities and Social Sciences. Zajmuje się filozofią sztuki współczesnej oraz estetyką nowych mediów.

Opłata za kurs: 350 zł

Harmonogram:

Spotkanie 1: 06.03.2023 (poniedziałek), godzina 17:30-19:45;
Spotkanie 2: 13.03.2023 (poniedziałek), godzina 17:30-19:45;
Spotkanie 3: 20.03.2023 (poniedziałek), godzina 17:30-19:45;
Spotkanie 4: 27.03.2023 (poniedziałek), godzina 17:30-19:45;
Spotkanie 5: 03.04.2023 (poniedziałek), godzina 17:30-19:45.

 

Zapraszamy do kontaktu otwartekursy@us.edu.pl  oraz do śledzenia naszego FB Uniwersytetu Otwartego

 

Zapisz się na kurs już dziś!

 

Powrót do strony głównej: Otwarte Kursy

 

Po informacje o CERTYFIKATACH
zapraszamy na Stronę główną Otwartych Kursów 

 

 

 

Jeśli chcielibyście wziąć udział w kursie, którego nie ma w naszej ofercie,
dajcie znać!
otwartekursy@us.edu.pl
uniwersytetotwarty@us.edu.pl